ABC for korpsforeldre
Kort om oss:
- Vi har rundt 30 musikanter fra 8-18 år, i et miljø for musikkglede på tvers av alder og kjønn.
- Vi øver i Meyermarken bydelshus hver onsdag. Vi rekrutterer fra skolene i Bergen sentrum.
- Vi har profesjonelle dirigenter for musikantene, men korpset drives av foreldrene.
Øving:
- Aspirantene øver i mindre grupper mellom 1700-1800
- Juniorene øver fra 1800-2000
- Hovedkorpset øver fra 1715-2000
- Vi har fast-track for barn fra 11-12 års alderen

Konkurranser
Korpsene deltar i egne korpskonkurranser inndelt i ulike divisjoner. I konkurransene får korpsene egne vurderinger av dommere, men korpsene blir rangert kun fra ca 5.plass og oppover.

NM i skolebrass
NM skolebrass - finner sted i Stavanger siste helgen i juni. For foreldre med barn i hovedkorpset, er det bare å holde av denne helgen. Det er kun hovedkorpset som deltar her. NM blir arrangert av NMF Norges musikkorpsforbund. NM i Janitsjar er i Larvik, i Stavanger er det kun brassband. Vi har lang tradisjon for å låne Frelsesarmeens lokaler til øving og overnatting under NM, dette lokalet ligger sentralt ved togstasjonen.
Hordablæsten
Hordablæsten finner sted i Grieghallen på våren og er en korpsmønstring for hele Vestlandet, både skolekorps, ensembler og generasjonskorps. Både juniorkorpset og hovedkorpset bruker å delta her. I tillegg deltar mange av musikantene våre i ensemble- og solokonkurranser.
Fanafestivalen og Mangerfestivalen
Fanafestivalen og Mangerfestivalen finner sted om høsten. Også her er det konkurranse for solister, ensembler, juniorkorps og skolekorps, og aspirantseminar sammen med aspiranter fra andre korps.
Vi deltar på en av de to festivalene.
17. mai


På 17. mai deltar vi i Flaggtoget i Bergen sentrum. I noen uker før øver vi på å marsjere. Det er nemlig ikke en enkel sak - mange tegn for start og stopp må læres og øves inn.
Det er juniorene og hovedkorpset som går i toget. I tillegg trenger vi en sterk forelder til å bære fanen og to aspiranter til å bære dusker.
Styret går med flagg, og vi har følgere med vann til korpset på den 2-3 kilometer lange sløyfen gjennom byen fra Krohnengen skole i til Koengen.
Det er juniorene og hovedkorpset som går i toget. I tillegg trenger vi en sterk forelder til å bære fanen og to aspiranter til å bære dusker.
Styret går med flagg, og vi har følgere med vann til korpset på den 2-3 kilometer lange sløyfen gjennom byen fra Krohnengen skole i til Koengen.

Det er gøy å sy!
Uniform
Den blå uniformen bruker vi på 17. mai.
I ukene før må uniformer prøves, eventuelt byttes og tilpasses kropper i vekst.
Musikantene får en stjerne i sølv for hvert år man har deltatt i korpset. Hvert femte år, en stjerne i gull. Medaljer fra ulike konkurranser og lignende, henges på lommen.
Til den blå uniformen bruker vi hvite joggesko som er gode å gå i.
Konsertuniformen vår er hvit skjorte, vest, bukse, sokker og sko.
Pass på svarte sokker i skoene, fargerike sokker er synligere enn du tror.
Konsertuniformen vår er hvit skjorte, vest, bukse, sokker og sko.
Pass på svarte sokker i skoene, fargerike sokker er synligere enn du tror.
Vi har sløyfe i gull, den deles ut før konsert og hentes inn igjen etterpå.
Dugnadsarbeid og styret
Korpset drives av foreldrene. Vi har et styre på seks personer med leder, kasserer, sekretær, musikalsk ansvarlig, korpsansvarlige for hovedkorps, junior og aspiranter, pluss vararepresentanter.
I tillegg har vi egne komiteer for arrangement, material- og instrumentforvaltning og søknader. Rollene i styret og komiteene velges for 1-2 år på foreldremøte i begynnelsen av året, og vi velger en valgkomité.
Normalt blir aspirantforeldre skjermet for dugnads- og styrearbeid, i allefall det første året.
Vi får låne Meyermarken bydelshus gratis av kommunen, men er pålagt å ha ansvarlige voksne til stede. Styret setter opp vaktlister for korpset.
Musikantene har pause i løpet av øvingen, og foreldrevaktene er ansvarlige for saft, kjeks og frukt til pausen. Det finnes en egen oppgaveliste for korpsvakten.
På Meyermarken har vi egne rom til oppbevaring av trommer, perkusjon, notestativ og diverse annet utstyr.
Vi får låne Meyermarken bydelshus gratis av kommunen, men er pålagt å ha ansvarlige voksne til stede. Styret setter opp vaktlister for korpset.
Musikantene har pause i løpet av øvingen, og foreldrevaktene er ansvarlige for saft, kjeks og frukt til pausen. Det finnes en egen oppgaveliste for korpsvakten.
På Meyermarken har vi egne rom til oppbevaring av trommer, perkusjon, notestativ og diverse annet utstyr.
Loppemarked
Vi arrangerer loppemarked på Rothaugen hver høst - en stor og gøy dugnadsinnsats, som finansierer en god andel av vår årlige drift.
På våren omtrent hvert andre år, har vi også en bossplukkedugnad fra kommunen, der vi plukker boss gatelangs i et oppgitt område.
Noen ganger har vi også dorullsalg før jul. I tillegg kommer dugnad i form av hjelp på seminarer og konkurranser.
Hva forventes av deg som forelder?
Vi foreldre er en sentral del av korpset, både for å bygge en hyggelig kultur, og for å få konserter og seminar til å gå rundt.
Vi foreldre er en sentral del av korpset, både for å bygge en hyggelig kultur, og for å få konserter og seminar til å gå rundt.
Følg med i informasjonskanalene på mail og i appen tutti. I appen må du bli lagt til med navn og e-post for å få tilgang.
Styret lager årsplan for aktiviteter, som blir sendt rundt i god tid før hver høst og vår. Vi lager lister over oppgaver som må gjøres på seminarer, til loppemarked, julebasar, årsfest med mer.
På Facebook har vi egen gruppe for korpset, for å dele bilder og sosiale aktiviteter.
Vi setter stor pris på din deltakelse i stort og smått!